Wat zijn nu precies ovale tandwielen en wat is het nut.

Wat zijn nu precies ovale tandwielen?
Heel simpel, Ovale tandwielen zijn tandwielen die niet rond zijn!

Klinkt logisch en dat is het ook. Maar aangezien veel mensen nog het idee hebben dat alles aan een fiets rond moet zijn, levert het wel veel gehoon op; als iemand dan met ovaal aankomt dan wordt er wel wat schaapachtig gelachen.

Waarom?
Onbekend maakt onbemind. Iets anders kunnen we er niet bij bedenken.
Als je logisch nadenkt is het vreemd dat we met ronde bladen rondfietsen! Want wij staan achter deze stelling:

TRAP ROND, FIETS OVAAL!

Hier even een korte uitleg:

Je benen kunnen niet een constante kracht leveren tijdens de hele pedaalslag. Zie hiervoor de afbeelding 1.
De groene lijn geeft de kracht in beide benen weer.
Ronde bladen geven overal de zelfde weerstand aan je benen.
De paarse lijn geeft de weerstand weer die je benen ervaren tijdens het trappen.

Duidelijk is dat dit veel meer overeenkomt met de kracht die je daadwerkelijk levert! Iedereen fietst daardoor makkelijker en soepeler met Rotor Qrings!

 

Behalve het grote voordeel: “Betere krachtverdeling tijdens de pedaalslag” heeft  de Rotor Q-Ring nog een hele positieve spin-off, nl:  Door de betere krachtverdeling worden de spieren beter en constanter getraind. De triatleten hebben hier dubbel voordeel nl: Het verschil tussen “loopbenen” en “fietsbenen” wordt door de Q-Rings een stuk kleiner!      

 

Afbeelding 3 en 5 laten duidelijk zien welke spieren er op welk moment gebruikt worden tijdens de trapbeweging. Tevens is duidelijk gemaakt door de dikte van de gekleurde lijn hoeveel kracht die spieren leveren. Duidelijk is te zien dat tijdens het deel tussen "kwart over" en ongeveer "9 voor half" er 3 sterke spiergroepen aan het werk zijn. Hier moet je dus het grootste blad gaan gebruiken! Ook is goed te zien dat vanaf "2 voor half" de aanwezige kracht behoorlijk minder is. ..... Klein tandwiel dus!

                                   

 

Lees hier de uitgebreide uitleg van de Q-Rings.       

De grootste fout en "brenger" van slecht nieuws over de Q-Rings is het feit dat men de Q-Rings te snel van de fiets af gooit: