Welke merken zijn er nu in de markt, wat is het verschil en welke moet ik kiezen

Wij zijn wereldwijd de enige verkopende partij van alle merken ovale  tandwielen. Wij kunnen hierdoor het juiste advies geven voor iedereen. Zonder dat we andere merken afkraken het juiste advies voor iedereen.

Momenteel zijn er de volgende merken in de handel:

Doval 

Een merk uit Korea. Een tandwiel met een dubbele ovaliteit. Momenteel nog niet heel veel over bekend. We zijn er mee aan het testen. Eerste indruk is dat de oriëntatie van dit blad niet helemaal ideaal is. Meer info volgt.

Ogival

Het merk van Bernard Rosset  in samenwerking met Bernard Hinault. Heel erg extreem ogend, hoewel het in praktijk meevalt hoe het fietst, maar technisch gezien komt er veel kracht langdurig op 1 punt op de ketting. Dus een kettingvreter is dit wel.

Osymetric 

Het merk van Jean-Louis Talo. Hiermee fietst de Sky ploeg met oa Wiggins en Froome. 2 Tour de France overwinningen. Het  beste blad dat er in de verkoop is volgens Non-circulair-chainrings.be. 20 jaar praktijk ervaring. 

Proval

Een nieuwkomer op de ovalen markt. Zou de verbeterde versie van Osymetric moeten zijn/worden. Meest aansoraakmakende zege tot nu toe: Remco Grasman monstertijdrit Almere. Voordeel lijkt de multi instelposities. Aangezien er nog altijd veel gesleuteld en geschaaft wordt aan het ontwerp waardoor het in onze ogen nog niet voldoende doorontwikkeld is wij dit nog niet opgenomen in de verkoop. Volgt wellicht later.  

Rotor

Het merk uit Spanje, opgericht door Pablo Carrasco en Ignacio Estelles.  1 tour overwinning (Sastre, 2008) en vele andere overwinningen (o.a.Marianne Vos en het Cervelo team). Op dit moment het meest verkochte ovale blad.

Ridea

Een nieuw merk uit Taiwan. Een grote naam schuilt hier niet achter maar men heeft wel degelijk nagedacht over het begrip ovaal tandwiel. Dankzij het ontwerp wordt het ovaal beter / langer benut. Testen in Nederland zijn gaande. Uit de eerste testen komen positieve geluiden. 

 

Na deze korte introductie van deze merken het volgende:

Met de 3-uursstand wordt bedoelt dat de (rechter)crank horizontaal staat. Het zelfde geldt uiteraard voor de linker... Met de 6 uursstand wordt bedoeld dat de (rechter) crank loodrecht naar beneden staat. Alle ander termen vergelijkbaar met de grote wijzerstand.

Iedereen rijdt beter, sneller en soepeler met ovale bladen, maar welke kies ik nu? Hier even wat stellingen:

  1. Hoe harder je werkt hoe meer effect je hebt van de ovale tandwielen. zet je de hele rit volop kracht, kies dan een zo groot mogelijk ovaal, want dan heb je er het meest profijt van.
  2. O.Symetric heeft de grootste ovaliteit. Voordeel: het meeste effect. Nadeel: als je alleen maar het zondags-rondje-om-de-kerk doet, dan voel je hem bij elke slag "van groot naar klein " gaan. Dit komt omdat er een hoek in het blad zit. Met Osymetric maak je namelijk het langst gebruik van de grote ovaliteit en als je kracht (op bijna 6 uur) ineens wegvalt, verval je ook naar een kleiner blad (lees=kleinere diameter).
  3. Als je nu bij beklimming moeite hebt met een 34-tands blad voor, of hiermee net rond komt, kies dan geen O.Symertric, Ogival of Proval. Op de 3 uur stand heb je met een 110-38 blad (de kleinste voor compact) namelijk een 41-tands! Voor mensen die met een 36-tands rijden vaak geen probleem, maar voor de 34-rijders is dit een stap te ver. Kies dan de normale Rotor Qring.
  4. Ben je momenteel een Qring rijder, maar wil je een tandje hoger, Kies dan Osymetric of de QXL van Rotor. De QXL als je met de fiets zowel tijdritten rijdt als je gewone rondes. Osymetric voor tijdrit, triathlon en beklimmingen.
  5. Ben je nieuw in de ovale wereld en twijfel je heel erg. Kies dan om voorzichtig te beginnen de Rotor Qring of de Rotor QXL.
  6. Stelregel voor de ovaliteit:
    Rotor Qring 4-5%, Rotor QXL 7%, Osymetric 11%,
    Hiermee kan je een indruk krijgen van de diametergrootte van de diverse tandwielen in diverse standen.
    Wat bedoelen we hiermee?
    Neem een Qring, ovaliteit 4%, tandgrootte 52. Deze heeft met de grootste diameter een tandwiel equivalent van 54 (52 + 4%) en op de kleinste diameter 50. (52-4%)
  7. Vergis je niet in je eigen kracht! Aangezien je meeste kracht (ongeveer 90%) ligt in de slag van 2 uur tot 4 uur ligt kan je hier vaak een veel grotere vertanding hebben als dat je eigenlijk hebt op je ronde blad. De beperking zit hem namelijk in het dode punt (6 uur) hier kan je het blad "niet rond krijgen" (leuke woordspeling als je het hebt over ronde bladen vs. ovaal)
  8. Ogival heeft verreweg het kleinste blad in het dode punt.