Rotor Qrings

Rotor Q-Rings geven je op de 4-uur stand, waar 90% van de volledige pedaalslag effectief wordt, het grootste ‘tandblad’ (vergelijkbaar 56-tands) en op het dode punt ( 6-uur) is de ‘bladgrootte’ ( 51-tands)  aan het afbouwen. Zodat je makkelijk door de moeilijke momenten in de pedaalslag heen komt!  Door deze zeer uitgebalanceerde bladvorm is het mogelijk om sneller te accelereren en een nog rondere pedaalslag te krijgen voor  zowel de amateur als de professionals.

Rotor POWERSme! De slogan van Rotor waarmee de ovale tandwielen worden aangeprezen. 

Marianne Vos, Theo Bos, Bas Diederen, Christophe Sauser, Rohan Dennis  en nog vele anderen gebruiken de Q-Rings. Maar ook Garmin-Sharp-Baracuda, Caja Rural, Cycling Team Jo Piels en vele anderen gebruiken de Rotor producten. Kijk voor een actueel overzicht op deze pagina: http://www.rotorbike.com/competition/teams-athletes

 

Je benen kunnen niet een constante kracht leveren tijdens de hele pedaalslag. Zie hiervoor de afbeelding 1.
De groene lijn geeft de kracht in beide benen weer.
Ronde bladen geven overal de zelfde weerstand aan je benen.
De paarse lijn geeft de weerstand weer die je benen ervaren tijdens het trappen.

Duidelijk is dat dit veel meer overeenkomt met de kracht die je daadwerkelijk levert! Iedereen fietst daardoor makkelijker en soepeler met Rotor Qrings!

 

Behalve het grote voordeel: “Betere krachtverdeling tijdens de pedaalslag” heeft  de Rotor Q-Ring nog een hele positieve spin-off, nl:  Door de betere krachtverdeling worden de spieren beter en constanter getraind. De triatleten hebben hier dubbel voordeel nl: Het verschil tussen “loopbenen” en “fietsbenen” wordt door de Q-Rings een stuk kleiner!      

 

Afbeelding 3 en 5 laten duidelijk zien welke spieren er op welk moment gebruikt worden tijdens de trapbeweging. Tevens is duidelijk gemaakt door de dikte van de gekleurde lijn hoeveel kracht die spieren leveren. Duidelijk is te zien dat tijdens het deel tussen "kwart over" en ongeveer "9 voor half" er 3 sterke spiergroepen aan het werk zijn. Hier moet je dus het grootste blad gaan gebruiken! Ook is goed te zien dat vanaf "2 voor half" de aanwezige kracht behoorlijk minder is. ..... Klein tandwiel dus!

 

Lees hier de uitgebreide uitleg van de Q-Rings.              

Weet je niet precies welke maat je moet hebben voor op je huidige crank? Kijk hier.    

De grootste fout en "brenger" van slecht nieuws over de Q-Rings is het feit dat men de Q-Rings te snel van de fiets af gooit: